Zo zet Ben & Jerry’s in op het binden, boeien en behouden van operators

Het vinden én behouden van goede technici is al jarenlang een grote uitdaging voor technische organisaties. Ook dit jaar laat de TechBarometer 2022 – ons jaarlijkse trendrapport van en voor technici – zien dat het technicitekort sterk wordt gevoeld op de werkvloer. Het aantal openstaande vacatures is bij 45 procent van de organisaties gelijk gebleven of toegenomen. En ook voor de komende vijf jaar verwacht de meerderheid van de HR-beslissers in technische organisaties te moeten roeien met de riemen die ze hebben. Het vinden van nieuwe technici en het borgen van kennis en kunde in de organisatie zijn voor HR-beslissers dan ook de grootste personele uitdagingen. Een voorbeeld van een bedrijf dat hier rechtstreeks mee te maken heeft, is ijsproducent Ben & Jerry’s. Aaldert Kriekjes, opleidingscoördinator en productiecoach bij Ben & Jerry’s, vertelt hoe de organisatie hier in samenwerking met ROVC mee omgaat.


Grote vraag, hoge volumes

In 2002 heeft Ben & Jerry’s zich als onderdeel van Unilever in Nederland gevestigd met een eigen productiefaciliteit in Hellendoorn. “We zijn een middelgroot bedrijf, met ongeveer 170 man”, legt Aaldert uit. “We produceren op dit moment het ijs voor de gehele Europese markt. Dit doen we inmiddels met vijf productielijnen in vijf ploegendiensten.”

De vraag en daarmee de productievolumes zijn flink gestegen, onder andere door de afgelopen twee coronajaren. Aaldert: “Doordat mensen niet meer uiteten konden, zag je een toenemende behoefte aan luxere desserts voor thuis. De vraag naar ons ijs explodeerde, waardoor er veel druk op ons kwam te liggen om die productievolumes te realiseren. Het gevolg hiervan was dat we onze ploegendiensten flink moesten uitbreiden: van drie naar vijf. Om hieraan te kunnen voldoen, moesten we op zoek naar nieuwe technische operators, veiligheidsoperators en kwaliteitsoperators.”


De zoektocht naar nieuwe operators

Maar net als de rest van de technische bedrijven, ondervindt ook Ben & Jerry’s de personeelskrapte in het technisch werkveld. “Het was een flinke uitdaging om genoeg operators aan te trekken”, vertelt Aaldert. “De vraag is immers groot. Toch zijn we er uiteindelijk in geslaagd om via een uitzendbureau en met goede interne communicatie het afgelopen jaar zo’n 45 extra medewerkers te werven voor de extra ploegen aan onze productielijnen.”

De TechBarometer 2022 laat zien dat een meerderheid van de HR-beslissers vindt dat er bij het werven van technici meer gelet moet worden op motivatie dan op technische kwalificaties. Toch ergert een derde zich eraan dat er onbekwame mensen op vacatures afkomen. Bij Ben & Jerry’s testen ze sollicitanten vooraf op technisch en ruimtelijk inzicht én leervaardigheid. “Om niet mis te grijpen, testen we de sollicitanten om er zeker van te zijn dat mensen daadwerkelijk over de kwalificaties beschikken die ze opvoeren in het sollicitatieproces”, legt Aaldert uit. “Maar motivatie speelt daarin net zo’n belangrijke rol. Met een goede training of opleiding kom je namelijk al een heel eind. Daarom kijken we bij de sollicitaties ook naar de leervaardigheid van mensen. Als je affiniteit hebt met techniek en gemotiveerd bent om te leren, dan nemen we je mee in de techniek en kun je bij ons je loopbaan verder uitstippelen.”


Samenwerken met ROVC

Voor het opleiden en trainen van de nieuwe groep operators zocht Ben & Jerry’s de samenwerking op met ROVC. “We werken al lange tijd samen met ROVC voor het opleiden en trainen van onze operators”, vertelt Aaldert. “De lijntjes zijn altijd kort, waardoor we snel kunnen schakelen en trainingen kunnen ontwikkelen die specifiek zijn afgestemd op onze wensen. Daarnaast is de lengte van de opleidingen die ROVC biedt heel fijn voor onze productiepraktijk. Dit geeft operators de kans om snel functioneel inzetbaar te zijn en in de praktijk aan de slag te kunnen. Het was dan ook een logische stap om ook voor het opleiden van nieuwe operators samen met ROVC trainingen te ontwikkelen.”


Een opleidingsbeleid dat van twee kanten komt

Opleidingen en trainingen zijn niet alleen belangrijk voor startende operators. Ook voor de meer ervaren operators in de organisatie is bijscholing cruciaal. Zo laat de TechBarometer 2022 zien dat technici voornamelijk naar een nieuwe werkgever op zoek gaan vanwege een gebrek aan persoonlijke groei en ontwikkeling. Aaldert vindt dit logisch: “Je moet als werkgever je technici een toekomst bieden. Luisteren naar mensen die aangeven verder te willen of het idee hebben dat ze stagneren. Én bovendien in een vroeg stadium al vragen naar waar hun ambities liggen of wat ze leuk vinden. ” Voor Aaldert ligt de sleutel in het behoud van technici dan ook in geven van ruimte aan operators om zichzelf verder te ontwikkelen. “Zorgen dat mensen zichzelf regelmatig een spiegel voorhouden en de uitdaging met zichzelf aangaan om beter te worden, is wat mij betreft een belangrijk onderdeel van het binden en boeien van technici”, licht Aaldert toe.

Het opleidingsbeleid bij Ben & Jerry’s is er daarom één dat van twee kanten moet komen. “Natuurlijk heb je de vaste trainingen die operators vanuit de organisatie moeten volgen om de nodige kwalificaties te behouden”, legt Aaldert uit. “Maar daarnaast vind ik het heel belangrijk dat het initiatief voor verdere ontwikkeling bij de operators zelf ligt. Dat je hen aan het denken zet over waar het bedrijf naartoe gaat over vijf jaar en waar ze zichzelf hierin zien. We maken er waar mogelijk liever geen verplichte route van met opleidingen die je móet volgen, maar juist waar je zelf interesse in hebt en gelooft beter van te worden in je werkzaamheden. Daarmee hou je iemand gemotiveerd om bij de organisatie te blijven.”


Geen dag hetzelfde

Binnen Ben & Jerry’s zijn de uitdagingen alom. “We blijven natuurlijk een onderdeel van Unilever, waar efficiënt werken hoog in het vaandel staat. Dat kunnen we alleen doen door mee te gaan met de nieuwste technologieën. Automatisering en robotisering spelen een belangrijke rol in ons bedrijf. Dat biedt op een natuurlijke wijze continu ontwikkelingskansen voor onze operators. Het is in die zin nooit saai: geen dag is hetzelfde.”

Wil je meer weten over de uitdagingen waar technisch Nederland voor staat? Of hoe HR-beslissers, technici én potentiële zij-instromers naar de technische sector kijken? Je leest het in de TechBarometer 2022.

Deel deze pagina