Sociaal Fonds Mobiliteit

Rolstoellift keuren? Dat doen leden van Sociaal Fonds Mobiliteit nu zelf


Wat doe je als je als cao-aanspreekpunt voor de taxibranche merkt dat commerciële bedrijven zich de rol van officiële keurmeester toe-eigenen? Dan zorg je dat taxibedrijven zélf keurmeester kunnen worden. ROVC zette voor Sociaal Fonds Mobiliteit een maatwerktraining op, speciaal voor leden die de rolstoelliftkeuring binnenshuis willen houden. ‘Het loopt storm,’ vertelt Arbocoach Peer Vos.


"Met een maatwerktraining stem je de leerdoelen heel precies af op de markt"

Peer Vos, Arbocoach
Sociaal Fonds Mobiliteit


Keuren in de Arbowet

Een rolstoellift is voor mensen met een beperking noodzakelijk in de taxibus die hen naar school of het ziekenhuis brengt. Deze lift moet veilig zijn in gebruik, goed functioneren en moet op tijd worden gekeurd. Dit is niet alleen voor de gebruikers een vereiste, het ligt ook besloten in de Arbowet. Wie die keuring mag uitvoeren, staat er niet precies bij. ‘Taxibedrijven hóeven zich dus niet te wenden tot dure commerciële keuringsinstanties,’ legt Peer uit. ‘Maar sinds de rolstoelliftkeuring uit de APK is gehaald, waren er ook geen goede alternatieven.’

Training van één dag

Sociaal Fonds Taxi zag het als zijn missie een mooi alternatief te bieden. Peer: ‘ROVC heeft speciaal voor onze leden een praktijkgerichte training ontwikkeld van één dag. In de ochtend krijgen deelnemers theorie. Hoe inspecteer je een rolstoellift? Welke technische eisen worden er gesteld? Hoe maak je een goed keuringsrapport? In de middag gaan ze aan de slag in de praktijk en keuren ze een rolstoellift van een taxibus. Mooi meegenomen: vier deelnemers hebben de mogelijkheid om hun eigen bus meenemen. Die wordt dan meteen gekeurd.

Kennistest en voortraject

In januari 2020 is eerste training Keurmeester taxirolstoellift van start gegaan. Peer vertelt dat er voorkennis nodig is op drie technische gebieden: hydrauliek, mechanica en elektrotechniek. ‘Vooral hydrauliekkennis moet worden opgefrist. Het is voor sommige monteurs lang geleden dat ze in de schoolbanken zaten. Wie zich wil aanmelden voor de training, maakt eerst een kennistest. Daaruit blijkt of je een voortraject moet volgen of meteen kunt starten met de ontwikkelde training.’

Praktisch en goedkoop

Peer is heel blij met de nieuwe training, ook omdat hij merkt dat er écht behoefte aan is. ‘De grotere taxibedrijven met meerdere taxibusjes hebben bijna allemaal monteurs in dienst. Dan is het natuurlijk wel zo praktisch als die monteurs voldoende geschoold zijn om de keuring uit te voeren.

Keurmeester voor drie jaar

En als een monteur de training Keurmeester taxirolstoellift met goed gevolg afrondt? ‘Dan kan zijn werkgever hem officieel aanwijzen als keurmeester voor rolstoelliften. Het keurmeesterschap blijft drie jaar geldig. Langer werkt niet,’ zegt Peer. ‘Techniek verandert zo snel, we moeten wel zorgen dat de keuringskennis up-to-date blijft. Want waar het natuurlijk uiteindelijk om gaat, is dat mensen met een beperking veilig vervoerd kunnen worden.’

Deel deze pagina