Ymif

Practicumkoffer maakt cursisten vertrouwd met werking printplaten


Ymif Engineering ontwikkelde een mobiele practicumkoffer voor de vernieuwde elektronicacursussen van ROVC. De verrassende inhoud van het groene valies: een kruispunt met verkeerslichten, waarin de docent verschillende foutsituaties kan simuleren. De compacte proefopstelling werd enthousiast ontvangen. “De cursist ziet gelijk wat hij doet en leert spelenderwijs een printplaat inspecteren op storingen.”

Het regulier onderwijs levert minder gediplomeerden met elektronicakennis af. Ook het vakgebied zelf verandert in rap tempo. Tot voor kort werd nog uitgegaan van onderlinge samenhang tussen componenten. Inmiddels schuilt veel elektronica in één wonderbaarlijk klein chipje. Printplaten zijn tegenwoordig stukken goedkoper. Gevolg: het loont om defecte printplaten sneller te vervangen. Voor ROVC waren deze ontwikkelingen aanleiding om de elektronicacursussen te vernieuwen. In de nieuwe cursusopzet staat het zoeken van storingen in modulaire systemen centraal. Hierbij wordt een elektronisch systeem benaderd als een samenstel van meerdere printplaten. Tijdens de cursus leren monteurs ontdekken welke printplaat zij moeten verwisselen om het systeem weer aan de praat te krijgen. Niet de gedetailleerde componentenkennis staat centraal, maar praktische vaardigheden in het snel opsporen en verhelpen van storingen.


"Doel was het ontwikkelen van een eenvoudige, flexibel instelbare meetopstelling waarmee de docent praktijkfouten kan nabootsen."

Tom Wennen, Directeur
Ymif Engineering


Mobiele proefopstelling

ROVC was op zoek naar een praktische tool om de elektronicacursussen naar een hoger plan te tillen. Ymif Engineering, dat over uitgebreide expertise op elektronicagebied beschikt, was een logische partner. Ton Wennen, oprichter en directeur van het bedrijf uit Den Haag: “Doel was het ontwikkelen van een eenvoudige, flexibel instelbare meetopstelling waarmee de docent de meest voorkomende praktijkfouten kan nabootsen.” Het resultaat is een handzame transportkoffer. Wanneer je de koffer openklapt, verschijnt een compacte proefopstelling. Een kruispunt met verkeerslichten, een aantal oversteekplaatsen en besturingselektronica: een voeding, een microprocessorboard, een printplaat en een print waarop de cursist kan meten.

Leren denken in blokken

Wennen licht de gedachte achter de practicumkoffer toe: “De bedoeling is dat de cursist niet nerveus wordt van een aantal kleine onderdelen, maar leert denken in de logische blokken waaruit het systeem is opgebouwd. Door goed te meten met een oscilloscoop en/of multimeter en de meetresultaten goed te interpreteren, kan de cursist bepalen in welk printboard het defect zit. Vervolgens kan hij de defecte printen zelfstandig vervangen en het systeem weer controleren op de juiste werking.

Ymif Engineering

Ymif Engineering startte in 1999 en heeft inmiddels acht medewerkers in vaste dienst. Het bedrijf in Den Haag ontwikkelt en produceert en ontwikkelt elektronica op basis van klantbehoeften en/of -specificaties. Het bedrijf in Den Haag richt zich op zowel productontwikkeling (soft- en hardware) als productie van elektronica en mechatronica. Ymif maakt innovatieve soft- en hardware voor diverse sectoren zoals tuinbouw, industrie, onderwijs, zorg, beveiliging, utiliteit en defensie. Hun elektronica is terug te vinden op diverse locaties en in uiteenlopende toepassingen: van geavanceerde onderdelen voor radarsystemen in de woestijn tot energieopwekkende dansvloeren, o.a. in de Rotterdamse Club Watt.

Goede interactie

Ymif heeft de samenwerking met ROVC als plezierig ervaren. Wennen: “Die wisselwerking is cruciaal. We kunnen natuurlijk geen succesvol product maken zonder goede interactie. ROVC was een prettige sparringpartner. Van begin af aan was duidelijk wat ze wilden. En ook gedurende het traject gaven ze telkens goede feedback. Op die manier hebben we dit product echt sámen tot stand kunnen brengen.”

Learning by doing

De keuze voor de practicumkoffer past goed bij de opleidingsfilosofie van ROVC: cursisten praktijkgerichte uitdagingen bieden, die naadloos aansluiten op hun dagelijkse werksituatie. Wennen: “We hebben ons vooral verplaatst in de cursisten zelf. Hoe kunnen we de logica van een printplaat zo herkenbaar mogelijk aan ze overbrengen? Het is moeilijk om uitsluitend theoretisch – zonder metingen – de juiste diagnose te stellen. Daarvoor is de diversiteit aan mogelijkheden te groot. Bovendien zijn technische medewerkers van nature doeners. Ze voeren het liefst opdrachten uit en lossen graag problemen op. Door cursisten te laten spelen, verkleinen we de afstand tot de elektronica. En een kruispunt met verkeerslichten is een situatie die voor iedere cursist herkenbaar en tastbaar is. Dat maakt het leereffect vele malen groter.”

Leerzaam ‘gerommel’

De koffer werd in vier weken ontwikkeld, vertelt Wennen. “Een boeiend project, waarin we veel energie hebben gestoken. We vinden het sowieso belangrijk om mensen te enthousiasmeren voor elektronica. Daar leveren we graag een bijdrage aan. Elke man van mijn leeftijd haalde als jongetje radiootjes uit elkaar. Eérst ging je rommelen, daarna keek je pas welke theorie of formules erbij pasten. Nog altijd vind ik dat een veel leukere en effectievere leerroute. Maar die basis verdwijnt meer en meer. De interesse in elektronica neemt af en er is een tekort aan geschoolde technici. Tegenwoordig kruipt de jeugd achter de pc. De drempel om met elektronica te spelen wordt steeds hoger, terwijl het zó leuk is! Samen moeten we dat vuur weer aanwakkeren.”

Deel deze pagina