F-gassen vragen in de maritieme sector om maatwerk
Seatrade is een dynamische en ambitieuze internationale rederij met meer dan 60 jaar ervaring in het vervoer van bederfelijke goederen en andere gevoelige ladingen. Zij exploiteren een gevarieerde vloot van gespecialiseerde container- en reeferschepen. Om te voldoen aan de Europese wet- en regelgeving op het gebied van F-gassen, vroeg Seatrade aan ROVC een maatwerktaject op het gebied van F-gassen te ontwikkelen.
Maatwerk voor de maritieme sector
Reeferschepen zijn schepen die uitgerust zijn met koelmogelijkheden. De doelstelling van het traject: De machinisten van Seatrade mogen én kunnen zelfstandig reparaties aan de koelinstallaties uitvoeren. De Europese wetgeving stelt hier specifieke eisen aan. De standaard F-gassen trainingen sluiten over het algemeen niet goed aan bij de maritieme sector. De sector heeft immers met heel specifieke installaties te maken. Aangezien Seatrade in het verleden goede ervaringen had met ROVC bij het opzetten en uitvoeren van diverse trainingen, maar ook praktijkopstellingen bij ROVC heeft gekocht, was het voor hen een logische keuze om samen deze maatwerktraining te ontwikkelen.
Hoe ziet het maatwerktraject er uit?
Kor Wormmeester, Manager Crewing Department bij Seatrade, vertelt hoe het traject eruit ziet: ‘We zijn begonnen met een kennistest om te kijken wat het niveau van de mannen op de Filipijnen en in Rusland was. De resultaten vielen een beetje tegen. Daarom besloten we hen eerst ter plekke een opfriscursus F-gassen van een week aan te bieden. De trainers die deze opfriscursus geven, hebben eerst via ROVC een opleiding gevolgd.
Nadat de machinisten de opfriscursus op de Filipijnen en in Rusland hebben afgerond, komen zij naar Nederland om bij ROVC in Ede de daadwerkelijke cursus F-gassen categorie I te volgen. Gezien alle drempels bij het realiseren van de certificering, is dat de meest voordelige oplossing.
De standaard training F-gassen duurt twee weken, maar wij doen het in één week. Dat kan doordat de machinisten allemaal al enige voorkennis en ervaring hebben. De eerste groep, die bestaat uit acht machinisten, start in januari met de training en doet na de training het afsluitende examen. Halen ze dat examen, dan zijn ze gecertificeerd om aan een koelinstallatie met meer dan 3 kg koudemiddelen te werken.’
'In deze training is er volop aandacht voor praktische zaken, die allemaal afgestemd zijn op de installaties bij Seatrade. Denk bijvoorbeeld aan een praktijkopdracht ‘leiding lassen’. Daarnaast komt uiteraard ook de theorie aan bod. De training wordt, om alle machinisten te kunnen certificeren, zullen meer dan 30 groepen de cursus in Nederland volgen. De training sluit dan ook op meer dan één vlak aan op de opleidingsvisie van Seatrade'.
Visie op opleiden
Seatrade wil een omgeving creëren waarin medewerkers kunnen leren wat ze écht nodig hebben. Deels zijn dat uiteraard verplichte trainingen om aan wet- en regelgeving te voldoen, maar Seatrade focust meer en liever op de persoonlijke ontwikkeling van haar medewerkers. Daarbij leggen zij steeds meer de verantwoording bij de medewerkers zelf, iets wat niet standaard is in de maritieme sector.