De vakman als trainer; hoe dan?
Je bent een vakman of vrouw en je gaat nu zelf ook trainingen geven. Hoe pak je zoiets aan? In drie lesdagen met een aantal eenvoudige tools van specialist naar trainer, om de kennis over te kunnen dragen aan collega's.
De wereld vergrijst snel. Het zal geen verrassing zijn dit te lezen. Dit proces zal alleen maar sneller gaan komende jaren. Ondanks de vele signalen, zal het ons nog gaan verrassen komende jaren. Op heel veel gebieden.
Ook binnen bedrijven nemen mensen met veel kennis en specialismes afscheid komende jaren. Hier spelen veel bedrijven gelukkig al op in. De jongere generatie wordt opgeleid en klaargestoomd. Alleen het opleiden door die specialist blijkt vaak niet mee te vallen. Zowel voor de specialist zelf als zijn publiek. Want hoe breng je al jouw kennis over, want juist daar ben je niet voor opgeleid. Zeker als jouw publiek een veel jongere generatie is.
Externe opleiders bieden graag een helpende hand, waaronder ROVC. ROVC adviseert als partner en marktleider honderden organisaties bij het realiseren van een effectief opleidingsbeleid. ROVC gelooft in het praktijkgericht vinden van oplossingen voor uitdagingen. Daarbij is het tijdig inzetten van de vertrekkende specialist in het scholingstraject een belangrijke troef maar ook zo’n uitdaging. Het vraagt in veel gevallen om maatwerk.
Maatwerk heeft ROVC gevonden in de samenwerking met Heijning Techniek Support
Hoe hebben zij elkaar gevonden en wat is de kracht van beiden? In deze blog wordt door twee hoofdrolspelers de samenwerking besproken.
Nico van Leeuwen, Business Developer bij ROVC, heeft als taak vooruit te kijken in de tijd. Wat is er gaande in de markt en vooral, wat gaat er over circa vijf jaar gebeuren? En hoe gaat ROVC hierop inspelen om zo technisch vakmanschap in Nederland up-to-date te houden en te zorgen voor voldoende vakmensen? En doet zij dat alleen of is samenwerking juist de kracht?
Van Leeuwen daarover: “We krijgen te maken met grote uitdagingen. Zowel binnen de industrie als binnen de installatie- en klimaattechniek. Tekort aan technici moeten we oplossen door bijvoorbeeld effectief zij-instromers duurzaam op te leiden. Nieuwe technologie wordt sneller geïntroduceerd dan het reguliere onderwijs kan bijhouden. Ook daar zul je oplossingen voor moeten vinden. En last but not least: de vergrijzing gaat een gat slaan in het personeelsbestand en in aanwezige kennis.
ROVC kan in veel uitdagingen een rol spelen, maar er zijn er simpelweg teveel om alleen te doen. Samenwerking tussen fabrikanten, leveranciers, branches en collega-opleiders is cruciaal en dat doen we al jaren. Voor mij is ook bewezen dat samenwerking werkt.”
Van Leeuwen vervolgt: “Eén van de uitdagingen is het borgen van kennis binnen een organisatie. Wat als de specialist die alles weet, om welke reden dan ook uitvalt? Als ROVC kunnen wij binnen organisaties mensen opleiden in een bepaald vakgebied of onderwerp. Maar voor bijvoorbeeld specifieke werkprocedures of operationele instructies kan het efficiënter zijn om de specialist te leren om de kennis over te brengen op collega’s. Het klinkt simpel, maar in de praktijk valt het niet mee om de specialist die kennis over te laten brengen. Wij hebben daarin de samenwerking gezocht met Irene Heijning. Zij is in staat om de specialist een aantal tools mee te geven, zodat hij of zij de kennis wél kan overdragen.”
Irene Heijning is eigenaar van Heijning Techniek Support. Ooit in de wereld van techniek terechtgekomen via ROVC waar zij jaren betrokken was bij diverse projecten én -onder andere- de afdeling Studieadvies heeft opgezet. Ook is zij al meer dan 10 jaar docent voor ROVC. “Ik heb in mijn tijd bij ROVC zo’n 35 technische trainingen zelf gevolgd. In eerste instantie om eens mee te maken wat onze cursisten meemaakten, maar ik werd gegrepen door al die verschillende soorten technieken. Ik volgde de trainingen niet om zelf te gaan sleutelen in de praktijk, maar vooral om vakinhoudelijk gesprekspartner te zijn in de industrie- en installatiewereld. Ik leerde in al die trainingen ook de doelgroep heel goed kennen. Op enig moment ben ik voor mezelf begonnen en vanuit klantvragen is mijn eerste product De Vakman als Trainer ontstaan. Ik krijg daar zoveel energie van, ook door de vele positieve reacties van deelnemers, dat dit product nu mijn belangrijkste bron van inkomen is.”
De vakman als trainer is een drieluik:
- Stap 1 - maak een lesplan
- Stap 2 - maak eenvoudig en toegankelijk lesmateriaal
- Stap 3 - train de trainer (didactische vaardigheden)
Het geeft de specialist in drie lesdagen een aantal eenvoudige tools om de kennis over te kunnen dragen aan anderen.
“Een vakman is terecht trots op zijn vakmanschap. Zijn kracht kan echter heel goed bij het lesgeven tegelijk zijn valkuil blijken te zijn. Als er een vakinhoudelijke vraag wordt gesteld door een deelnemer is het belangrijk om je altijd af te vragen waar de vraag vandaan komt. Blind overal antwoord geven (want jij bent tenslotte de vakman en je wilt jezelf bewijzen als trainer!) zorgt voor afdwalen van het lesplan. En dan blijkt eens te meer; lesgeven is een vak apart”, aldus Irene Heijning.
Van Leeuwen en ROVC zijn blij met de samenwerking
“We krijgen vaak de vraag rondom kennisborging. Elke keer weer moet je je afvragen om hoeveel personen het gaat. Is dat voldoende om een groep te vullen vanuit één bedrijf? Zo niet, dan kan men efficiënter via Irene de training te volgen waarin de specialist in drie dagen wordt opgeleid tot volwaardig trainer. Irene werkt met hele kleine groepen van drie tot vier man/vrouw en kan daardoor heel erg inzoomen op de individu. Die samenwerking werkt prima”.
Irene Heijning kijkt ook terug op inmiddels vijf jaren waarin wordt samengewerkt. “Ik ken het opleidingsaanbod van ROVC door en door en verwijs ook met regelmaat klanten naar die trainingen, cursussen en opleidingen. We hebben samen een klus te klaren en ik vind het knap dat ROVC buiten de gebaande paden durft te kijken in het belang van de klant. Zij staan oprecht open voor de samenwerking.
En zo hoort het in mijn ogen ook.”