Endress+Hauser is een leverancier voor meetinstrumenten voor de procesindustrie. Onder het motto ‘From lab to process’ ontwikkelt het bedrijf zich echter steeds meer tot een leverancier die de hele keten kan bedienen. Voor dit Binnenkijken bij-artikel spraken we met Aldert Schollaardt, Manager Marketing bij Endress+Hauser. We vroegen hem onder andere naar hun visie op opleiden en de ontwikkelingen in de techniek.
“Endress+Hauser voert een enorm breed scala aan meetinstrumenten,” opent Aldert het gesprek. “Dat varieert van flowmeters tot niveauschakelaars en van verschildruktransmitters tot cloudoplossingen voor the Industrial Internet of Things (IIOT). Onze instrumenten hebben allemaal een niet-mechanische grondslag en zijn gebaseerd op natuurkundige principes. Ze worden allemaal in onze eigen fabrieken gemaakt. Als wereldwijde speler hebben wij op ieder continent fabrieken, maar research en development gebeurt voornamelijk in Europa.”
Met één voet in de techniek
“Als Manager Marketing bij Endress+Hauser is mijn functie tweeledig. Daardoor sta ik nog altijd met één voet in de techniek. Ik zou het ook niet anders willen. Marketing bestaat bij ons namelijk uit twee verschillende onderdelen. Er is marketing communicatie maar onze afdeling marketing doet ook veel aan productondersteuning,” gaat Aldert verder. “Ik geef leiding aan Product- en Industrie-managers die onze afdeling Verkoop en de klant ondersteunen wanneer vragen wat dieper gaan. Of wanneer het om klantspecifieke proces-applicaties gaat. Met mijn technische achtergrond is het leuk om voor een bedrijf te werken dat zulke technologisch hoogstaande producten ontwikkelt.”
Endress+Hauser is nog echt een familiebedrijf
“Endress+Hauser is nog steeds een familiebedrijf. Dat merk je aan de sfeer en de manier waarop zij met hun medewerkers omgaan. Ook als het even wat minder gaat.
Daarnaast hebben we een behoorlijk groot Research & Development-budget. Veel van onze winst stroomt terug in het bedrijf doordat de familie de aandeelhouders zijn. Dat zie je terug in de ontwikkelingen. We ontwerpen vaak revolutionaire nieuwe producten. Kennis is daarbij ontzettend belangrijk. Kennis is één van de pilaren van ons bedrijf. Met alleen goede producten kom je er tegenwoordig niet meer. Het is belangrijk dat we onze klanten goed kunnen adviseren en ondersteunen bij het gebruik van onze producten.”
Kennis is onontbeerlijk
Voor Endress+Hauser is opleiden erg belangrijk. Aldert geeft aan: “Doordat de kennis van instrumentatie steeds minder wordt, wordt er ook steeds meer kennis van leveranciers zoals wij gevraagd. Met de enorme diversiteit aan instrumenten is het ontzettend belangrijk om onze mensen goed op te leiden, zodat zij onze klanten goed kunnen adviseren. Bij Endress+Hauser nemen we dat zeker serieus: na een basisopleiding Meet- en Regeltechniek, die onze mensen vaak bij ROVC volgen, en de inwerkperiode stopt het leren dan ook niet.
We verzorgen ook intern veel trainingen. Zowel via e-learning als in onze fabrieken. We leiden hen niet alleen op met kennis van instrumentatie, maar zorgen dat zij ook proceskennis hebben. Alleen zo kunnen zij de juiste afwegingen voor onze klanten maken. Wil je bijblijven in de techniek, moet je blijven leren om je kennis op peil te houden.”
Ontwikkelingen gaan steeds sneller in de techniek
“Dankzij de ontwikkelingen op het gebied van digitalisering gaan de ontwikkelingen steeds sneller. Hoewel het nog steeds geen gemeengoed is dat een procesinstallatie met het internet verbonden is, is het wel al goed mogelijk. Dat kan al veilig door alle veiligheidsopties, encrypties en data-diodes. Ik verwacht dan ook op zeer korte termijn een digitale toekomst, waarin procesinstallaties op een veilige manier via internet onderhouden worden. Dan is het nog belangrijker om je technisch personeel goed op te leiden. Alleen op die manier is het mogelijk om kennis van de hele wereld toe te passen in een 24-uurseconomie,” besluit Aldert.
Bijdragen aan de toekomst
Wil jij met jouw bedrijf ook bijdragen aan de toekomst van technisch Nederland? Erwin de Kruijff, practicuminnovatiemanager, komt graag met je in contact! Stuur een e-mail of bel naar 06 - 41 09 04 69